En fundering så här på tisdagkvällen.

Helt kort bara:

Vi har alla en enorma möjligheter att påverka. Jag säger inte att gesterna måste vara enorma för att en förändring mot ett vänligare samhälle skall komma till stånd. Det kan räcka med en tanke till och med eller ett nytt sätt att förhålla sig till saker vad det än må vara. Det kan räcka med att du eller jag öppnar munnen och säger ifrån i situationer där vi normalt skulle ha hållit käften. Det kan räcka med att vi ser till att släcka inne på muggen när vi har varit och pinkat när vi normalt kanske skulle ha låtit det vara tänt.

Ganska små saker alltså.

Om vi bara blir medvetna om att vi faktiskt har möjlighet att påverka till att börja med vår egen vardag inser vi kanske att vi faktiskt kan påverka andra. Din granne, din klasskompis… vem som helst. Det viktiga tror jag är att vi inte lämnar ifrån oss ansvaret, både för oss själva och för vår omvärld, till grannen eller kollegan.

Som sagt; gesterna kan vara pyttesmå men om vi prövar att göra saker och ting lite annorlunda än vad vi brukar kanske detta kan få en fjärilseffekt som heter duga i framtiden.

Jag ber om ursäkt för att det jag har skrivit kanske låter osammanhängande (vilket det förmodligen också är).  Ibland är det skönt att vara lite rörig. Det jag vill säga är bara att om vi bara tänker något lite på hur vi agerar och verkar gentemot våra medmänniskor och kanske tar det där lilla extra steget för att göra någon glad eller räcka ut handen när någon har ramlat så kanske vi omsider kan titta oss runt och upptäcka att saker och ting går åt rätt håll.

//PRfekt P

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En fundering så här på tisdagkvällen.

  1. Katarina Svensson skriver:

    en fjärilseffekt som heter duga i framtiden.
    Det gillade jag! Du har bra funderingar du Sandgren! / K

Kommentera

