Jessica Jackley om mircrolån. Engagerande och väldigt rörande!

När jag ser detta och lyssnar på Jessica Jackley får jag nästan lite mindervärdeskomplex. Jag är jättestolt över PRfektkontor och våran historia (som förvisso knappt har börjat) men denna kvinnas egegamang och passion är något i hästväg. Det är omöjligt att inte bli berörd. Om du inte blir det borde du nog gå till farbror doktorn och kolla om du har någon puls. Jag blir både glad och inspirerad av detta föredrag men nånstans inom mig även lite sorgsen.

Jag tycker att Jessicas historia återigen påminner mig om vilka otroliga obalanser vi har på jorden och hur svårt det är att sätta saker i ett vettigt perspektiv. Jag sitter och har problem med att välja vad jag skall äta till middag. En av kvinnorna i berättelsen var helt överlycklig över att kunna bjuda på lite socker till kaffet när hon fick besök.

Detta gör mig sorgsen och jag kan inte låta bli att känna mig lite, ja jag vet faktiskt inte riktigt. Otillräcklig är nog det ord som kommer närmst för att beskriva känslan. Känslan av att jag borde kunna göra mer men inte orkar, vågar… kan?

Samtidigt så ser jag ändå möjligheter att på sikt kunna utveckla våra intentioner till något mer än att som nu enbart ge ekonomiskt bidrag till ett antal hjälporganisationer. Mikrolån kanske är en väg att gå när framtiden blir nutid och jag är säker på att det finns fler utmärkta alternativ som jag/vi inte ens har funderat på.

Hursomhelst; Trygghetsnarkoman som jag är känner jag mig ändå stolt och nöjd över att vi faktiskt har tagit ett litet steg ut ur komfortzonen och faktiskt startat något som jag för mindre än ett år sedan inte trodde att jag hade i mig. Vi samarbetar med organisationer som bryr sig och som vet bättre än vi var och hur hjälpen skall placeras.

Jag känner mig ganska okej med det för tillfället när jag tänker efter. Det är ingen tävling och det vi gör funkar för oss och den situation vi befinner oss i för tillfället. Hur morgondagen ser ut lär visa sig förr eller senare.

Och du; Glöm inte att kolla på det här:

//PRfekt P

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

