Varförskolan och hur det är roligare att vara två…

Jag börjar känna mig lite trygg i att benämna mig själv och min kompanjon för egenföretagare. Blotta tanken har tidigare gjort mig lite spak. Uppenbarligen är det ett vansinnigt laddat känslostadium. Stort och skrämmande.

Nu har vi dock varit igång ett tag (läs ett kort tag) och vi har en förvisso mycket liten kundkrets men saker och ting känns inte längre så fantastiskt läskigt längre. Framförallt känner jag mig mer och mer bekväm med att förklara för folk vad som är våra främsta drivkrafter. Att vi faktiskt vill skänka en liten, liten del av vår försäljning till välgörenhet, att vi tycker att driva eget företag är en tokigt stor grej som vi inte riktigt vågade tro att vi hade i oss, att vi tycker att försäljning är otroligt spännande…

Det andra som jag trodde skulle kännas hemskt (betala fakturor, kontakta telefonleverantörer mm etc.) är ju banne mig inte konstigare än när jag gör samma saker i egenskap av privatperson. Rätt jävla enkelt egentligen. Konstig nog känns det mycket roligare att hålla på med alla såna saker i egenskap av företagare. Hur kommer det sig? Nån som vet/fattar?

När frågor och funderingar dyker upp i skallen är det riktigt skönt att ha en partner att samtala med. Bara att få prata av sig om saker och ting känns väldigt viktig för mig. Hade jag varit ensam om allt detta hade jag kanske lagt av redan innan allt börjat.

Jag pratade med en kompis kompis litegrann nu på kvällen. Vi pratade om ditten och datten och jag nämde att jag och min kompanjon startat eget. Den här killen ville också starta eget i en helt annan bransch men han såg framför sig hur han skulle få sitta ensam med alla farhågor och alla problem och allt annat som kan skita sig… Precis som jag tänkte på företagande för ett par månader sedan. Och visst, det är mycket som måste fixas. Det är papper som ska in till x antal myndigheter, skattmasen ska ha sitt, bokföring, verifikationer och f-n och hans moster. Att hålla i allt själv tycker jag fortfarande verkar för stökigt och dessutom lite småtråkigt.

Men som tur är behöver det ju inte vara på det viset om man inte vill. Eller man förresten, om du inte vill. Bokföring finns det ju firmor som lever på. Köp tjänsten så slipper du oroa dig för den biten. Du kanske måste sälja för ett par spänn till men what the hell. Kolla runt i ditt närmsta kontaktnät. Du kanske hittar din kompanjon i mobilen, polarn kanske går och tänker på samma sak? Hur som helst: Jag tycker att det är kanon att dela på företaget. Pengar in, pengar ut, kundbesök, idéer, allt som ska fixas med, allt är sjukt mycket roligare om man är två. Garanterat. Kan du dessutom dra igång i liten skala som vi har gjort är det väl kanon?

Varförskolan (bland annat): 

Därför att folk svälter. Därför att folk dör i sjukdomar som om hade de bott här hade botats på ett par dar. Därför att miljoner barn inte har rent vatten eller tak över huvudet eller kommer i närheten av en skolbok. Därför att jorden dör lite i taget varje dag… Jag kan fortsätta hur länge som helst men det känns lite onödigt.

Det vi gör är rätt. Varje kund som startar konto hos oss är en seger. Inte bara för oss som företagare utan en seger för vår idé.

Därför att vi faktiskt har så mycket att vi kan avvara en del. Därför att vi har övervunnit rädslan att misslyckas. Därför att vi tror på varandras kapacitet och engagemang.

Det går att börja smått och det behöver inte vara komplicerat hela tiden. Kör igång och testa. Funkar det inte perfekt direkt räcker det kanske med Prfekt i början.

Därför att triviala produkter som kollegieblock, skrivbordsunderlägg och hålslag på sikt kan betyda att människor får rent vatten att dricka. Sånt som du och jag tar för totalt självklara vardagligheter.

Bland annat…

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

